sjung-gung i globen

I fredags stod det utekväll med versaler, skrivna i bläck i agendan. Och det blev det också. I sällskap av Cicci och hennes JB lyssnade vi på högskolans kör. I vilken ordning vet jag inte, men varje år brukar de sjunga på medeltidsrestaurangen Sjätte tunnan i Gamla stan. En salig mix av studentvisor, snapsvisor och ett halvt tjog andra sånger. I kombination med uppsluppet skratt, mycket prat, mjöd och något som servitören kallade för ”Jungfru” blev det en kanonkväll! Jag propsade på att vi skulle fortsätta ut i nattens vimmel. Paret längtade hem och jag hade inte så stor koll på vad resten av kompisarna hade för sig och åkte hem jag med.

 Just när jag krupit ner i sängen och läste ”Om jag kunde drömma” ringde mobilen. Det var mammsen som undrade om jag ville vara med att sjunga under lördagen. Jag har varit med i kör stort sett non stop sedan fem års ålder och nu kunde jag inte riktigt tacka nej. Under tidig lördagstimme gick färden till Globen där Läkarmissionens anordnade Sånger för livet. En satsning där 3000 körsångare sjunger tillsammans och en rad gästartister framträder. Den här gången var bland andra Sven- Bertil Taube, Sofia Karlsson och Victoria Tolstoy på plats. Vi repeterade hela dagen (skönt för min del, till skillnad från de andra var det första gången jag hörde arren!) och gav den stora föreställningen på eftermiddagen. Globen var fullsatt med 12 000 (tolv tusen) personer! Det kändes så absurt att titta ner på publikhavet och försökte få in att det verkligen satt så många där. (ungefär som i Riksdagen och Plenissalen. Ni vet den där väven som hänger längst fram, den ser inte mycket ut för världen- men är hela 54 kvm. Lika stor som en tvårummare i Stockholm!) Any way, roligt att få vara med på en sådan sak! Får kolla på tv om ett par veckor för att höra hur det lät! Och minst lika roligt var det att få träffa mamma igen. Vi pratar i telefon ett par gånger i veckan, men ses kanske tre gånger om året. (spana in den snygga bilden i inlägget under)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback