löparlördagar och mässor

En kille från kyrkan har dragit igång ett superbra projekt med löpardagar! Nu undrar han om det är fler som är sugna att hänga på. Jag lovade att jag skulle fråga er, darlins! Som det ser ut nu springer vi ca 50- 60 minuter (delas in i grupper om det är nödvändigt) med efterföljande lunch och föreläsning från någon löparprofil. I vår har han planerat att lägga upp lite mer som en löparklubb. Det kommer att bli löparskola, intervallträning, långpass, tröskelpass med mera. Fredrik själv har ett antal marathon i benen och springer för Spårvägen. Det är en skoj grej att dels få utveckla sin löpträning (få andra infallsvinkar än de man normalt kör själv) och att träffa andra träningsknarkare! Så, nog med reklam ;)

I lördags var vi ute en sväng på 50 minuter. Jag insåg att jag var snabbare än de flesta, jag är bra!  Och det känns ännu bättre att han tyckte att jag god kapacitet att bli en riktigt snabb löpare! Dusch och en lunch senare ställde sig Lillian Magnusson vid föreläsarbordet. Hon berättade varför hon började springa och om karriären som gått spikrakt uppåt. Vid frågan varför hon har lyckats så bra svarade hon; ”Det är nog därför jag inte är en typisk löpare. Så klart att jag gillar att vinna, men det är inte det viktigaste. Det absolut viktigaste är min familj och jag prioriterar alltid dem”.
Det gjorde mig inte så lite förvånad. Jag själv är en vinnarskalle och har nog trott att de allra flesta som sysslar med någon form av prestation också är det. Är nyckeln till framgång lika med att man inte ska ta allt på så blodigt allvar? Jag satt redo med blocket hela tiden och hungrade efter tips.
Efteråt slog hon sig ner vid mitt bord och jag passade på att fråga hur min träning skulle bli effektivare. Hon tyckte att på det stora hela ser det bra ut; ett kortare och snabbare, ett intervall och ett längre. Men för att få ut ännu mer föreslog hon ytterligare ett kvalitetspass på ca tio kilometer. Några löpskoleövningar plus styrketräning kommer att få mig i bra form!

Spänstade hem, glad i hågen och packade om väskan till Allt för Hälsan. Eftersom jag var där i jobbet, kunde jag inte enbart kolla runt på sådant jag tyckte var intressant. Tänkte rubriker och fick några bra kontakter att jobba vidare på. Överlag var det väldigt roligt att gå omkring bland alla montrar. Fast det var lite för mycket humbug och lite för lite träning. Hade läst innan att Paulun skulle vara där och fyndade musli och bars. Likaså vid Weleda och Bodystore. Nu har jag bra saker att stoppa i mig ett tag framöver!


Kommentarer
Postat av: Lisa

Det låter verkligen som en jättebra ide med löpardagar... Får man vara med, även om man inte är "en i gänget" redan?:)

Postat av: ruth

lisa: klart att du får va me! Ju fler desto bättre =)

2008-11-13 @ 09:23:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback