ytligheternas ytlighet

Jag vill mycket hellre se bananplantor och palmer utanför fönstret istället för gamla björkar. Är med andra ord hemma igen... Tiden i Uganda gick otroligt fort och jag kan knappt tro att jag varit borta i tolv dagar! Det allra mesta gick bra trots en seg start. Kursen skulle ha börjat klockan elva förra söndagen. Kusdeltagarna var på plats efter lunch dagen därpå... Det jobbiga var inte att allt blev förskjutet ett dygn. Nej, irritationen bestod i att ingen sa något. Vi satt i konferenslokalen och väntade på folk som inte dök upp. Väntade på telfonsamtal som aldrig kom och undrade vad som sjutton var på gång. Istället för att göra något värdefullt under tiden satt vi stort sett och väntade bort den.

Nåja, det blev bra när vi väl satte igång. Som de allra flesta av er vet, reste jag på uppdrag av Shia som är en underorganisation till Sida. Det pågår just nu en sex veckors lång kurs som heter "Human rights and democracy in devellopment":  Deltagarna är 13 ungdomar från Kenya, Uganda, Rwanda och Liberia. Samtliga synskadade och representanter från respektive synskadeföreningar. En av de första dagarna skulle vi presentera oss lite mer noggrant. Abraham från Uganda berättade att han har startat en miljöorganisation med syfte att Afrika ska dra sitt strå till stacken för att hejda den globala uppvärmningen. Jaques blev "totally, totally, totally blind" som nioåring när rebellerna intog Kigali. Han blev träffad av granatsplitter och har djupa ärr över hela kroppen. Nu är han lagkapten  det rwandiska landslaget i goalball. Leons högsta dröm är att studera på universitetet i hemlandet Liberia. Just nu det omöjligt, hjälpmedel som punktskriftsböcker och datorer med talsyntes kostar för mycket. Chantal berättade om sitt engangemang i föreningen som upplyser om HIV/aids. När turen kom till mig visste jag inte vad jag skulle säga. Mina framtidsdrömmar och intressen var plötsligt så ytliga. Att avslöja att jag älskar träning, shopping och att ta en kaffe med vännerna kändes oerhört fånigt. Började fundera över hur jag gör världen till en bättre plats. Har trott att jag gör en god gärning genom att lämna blod.  Nu vet jag inte.
Ytligheternas ytlighet.


Kommentarer
Postat av: Ingela

åh! det är precis den typen av saker jag skulle vilja syssla med! Hur kom du i kontakt med det??

Postat av: Jane

Åh, gumman... Kram!!

2008-07-20 @ 21:51:11
URL: http://felicitastraining.blogspot.com
Postat av: ruth

ingela: jag blev direktkontaktad från shia/Sida. De frågade om jag ville åka och jag svarade ja :D



Jane: jaaaa... kramar!!

2008-07-21 @ 16:57:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback