härlig kväll!

Det blev en jättehärlig kväll i går! Jag ramlade in genom dörren kvart över sex och satte igång med de sista förberedelserna. Dryga halvtimman senare skulle nämligen superkvintetten Sofia, Jane, Terese och Mela (ja, å jag såklart) dinera tillsammans. Jag hade funderat länge och väl vad jag skulle kunna bjuda på. Insåg att tonfisk på burk kanske inte var det bästa alternativet... Spanade igenom minnesbanken och kom ihåg en thaigryta med kyckling som jag gjorde för ett tag sedan. Den var inte alls otäck, den tar vi (sa sheriffen). Deserten var desto enklare. Förra veckan hade jag ansvaret för fikat på jobbet. Med det kommer att bjuda på fredagsfika. Fick ett kalasbra recept på Pepparkakscheesecake av syster yster och det blev minst sagt succé! Summa sumarium hade vi fantastiskt trevligt och smidde planer långt efter läggdags. Det här, det här kommer att bli rejält bra!


Vassego; här är Pepparkakscheesecake som kommer från Vinterns söta. (bilden lånade jag från Tessan)
Ca 25 pepparkakor (jag tog några fler)
75g smält smör
 800 g philadelphiaost light
2 1/2 dl strösocket
2 msk mjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk malen kanel (jag tog ett par teskedar pepparkakskrydda istället för kanel och kryddnejlika)
1/2 tsk malen kryddnejlika
4 ägg
ca 10 pepparkakor

Glasyr!
100 g philadelphiaost
1 dl florsocker
några pepparkakor

Sätt ugnen på 175 grader. Kör ca 25 pepparkakor och smör i en matberedare. Tryck ut blandningen i botten på en bakform med löstagbar kant och kyl medan fyllningen görs. Rör i hop philadelphian och socker. Blanda mjöl, vaniljsocker, salt och kryddor och rör till en slät smet. Tillsätt äggen, ett i taget, under omröring. Häll hälften av smeten i formen. Grädda i 15-20 min eller tills kakan har stelnat något .Lägg försiktigt ut ca 10 pepparkakor ( tror jag har hittat temat) och fyll på med resten av smeten. Grädda ytterligare 35-40 min i nedre delen av ugnen. Låt kakan kallna helt och lossa den försiktigt ur formen med en kniv. Blanda ihop ingridienserna till glasyren. bred den över kakan. Dekorera med tada...PEPPARKAKOR!

Som sagt, sjukt god!

Kommentarer
Postat av: Elin

Åhh, den kanske jag ska testa på söndag när jag får en kompis på besök!! Kul med lite nytt =) Tack för tipset!

Postat av: Johan

Enda problemet jag kan se med en sådan kaka är att man riskerar att bli hemskt snäll om man äter för mycke, annars verkar den god.

2008-12-11 @ 22:26:04
Postat av: Andréa

Låter verkligen supergott!!

2008-12-11 @ 22:26:43
URL: http://lopningolivet.blogspot.com
Postat av: ruth

andréa: Japps, undertecknad kan intyga det :D



johan: Visst är det så, därför får man inte äta för mycket av den!



Elin: Oh ja, gör det!! Supergott och superenkelt"

2008-12-11 @ 22:57:33
Postat av: Jane

Tack för receptet, den var supersmarrig! :)

2008-12-12 @ 07:59:08
URL: http://www.felicitasblog.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback