sannolikheten att det är en tisdag är stor

Minns ni när man räknade med sannolikhet och medelvärde på gymnasiet? Det illustrerades av en kurva som berättade sannolikheten för något att inträffa. I dag tar vi exemplet hett vatten i Starbucksmugg. För det allra mesta kommer det 2.4 dl ur automaten, men kan även i några procent av fallen bli 2.2 dl eller 2.6 dl. (fråga mig inte hur man räknar ut det, skulle inte minnas det ens under pistolhot) Ok, hänger ni med? Det händer inget speciellt när sannolikheten blir A) eller B). Men om det blir 2.6 dl och någon (…) är fumlig på handen spills överflödet lätt ut. Och det gör ont kan jag meddela. Just nu sitter jag med aloevera- klet på halva (milt överdrivet) armen och tycker smått synd om mig själv. Att jag dessutom inte får tag i en jätteviktig person ökar på tuligheten ytterligare. Men hey, vad gör det om hundra år när allting kommer kring? (och visst börjar ni också smila när ni tänker på de sju små dvärgarna som dansar omkring?)
För idag är det tisdag- man bör komma ihåg att det bara finns en tisdag varje vecka, passa på att njut av den så mycket som ni kan.

Nä, nu ska jag försöka få tag i ovanstående person igen. under tiden kan ni roa er med att beundra min egenhändigt tecknade graf och (drrrrrrrrrmmmm) dagens outfit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback