vad jag lärde mig igår

Jag var på kostföreläsning på sats igår kväll. Även om jag hade hört det mesta förr var det intressant. Bland annat förklarade tjejen som höll i det vad GI egentligen är. Hon jämnförde Morötter (GI 103) och referensen vitt bröd. (GI 100) Fyra brödskivor innehåller samma mängd kolhydrater som 800 gram morötter. Det blev en aha-upplevelse för mig! Man står sig inte speciellt länge på fyra formfranska, men på nästan ett kilo morötter är magen både full och nöjd ett par timmar in i framtiden. Hon sa att det egentligen handlar om i hur stort behov man är av snabba kolhydrater och hur länge man vill vara mätt. Rostmacka med aprikosmarmelad (min personliga favorit när det kommer till marmelader) går rakt upp i hjärnan och man är allert i ca. trettio minuter. Grovis med keso, kalkon och tomat går långsammare ut i blodet, men man är på språng i åtminstone två timmar. Vad GI går ut på är inte skippa allt vad kolhydrater innebär, utan att hålla blodsockret på en bra jämn nivå. Undviker man dipparna (då man moffar i sig choklad, naturgodis, mackor, kex (...) med bägge händerna) småäter man inte utan är nöjd hela långa dagen. Det är då midjemåttet eventuellt minskas och figuren slimmas.

Värt att notera är att efter träning är det jätteviktigt att få i sig snabba kolhydrater! I vanliga fall måste insulin till för att "öppna" cellerna och där i från kolhydrater proppas in. Men efter träningen har cellerna har tömt sig och står vidöppna. Kollisarna används på en gång och blir inte kvar och lagras som fett. Bryt inte ner kroppen, bygg upp den istället! En banan och två deciliter mjölk senast en halvtimma efter passet är perfekt!

Spännande va?
Vad har ni för kostkunskaper att dela med er av?

Kommentarer
Postat av: Elin

hmm, jag är nog en dålig kostmänniska.... äter typ det mesta :P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback