ruth i blåbärsskogen

Kräftornas säsong har kommit! Jag älskar skaldjur och kan äta hur många som helst. Tur för mig att snygga Jane med sambon Niclas bjöd in till kräftskiva i lördags kväll. Jag blev upphämtad utanför centalen av Terese och Glenn (TACK!!) och efter slingriga vägar uppför branta backar nådde vi deras bygge. Och det är just vad det är; en byggarbetsplats. Jane och Niclas är i full färd att konstruera sitt drömhem. Vi fick en rundvisning inne i skalet och en bild av hur det kommer att se ut när huset står klart. (behöver knappast säga att det kommer bli det snyggaste huset på berget!) Snart dök de andra upp och tillslut hamnade vi på ungefär 20 personer. Kräftorna dukades fram och sörplandet sattes igång. Efter några timmar smög sig kylan på och bordet flyttdes in i husskelettet. Med infraröd värme, ponchos och filtar blev man snabbt varm igen. Kräftskiva är verkligen det bästa sättet av alla att inviga augusti månad med. (mer sådant åt folket) Tack Jane för en supertrevlig afton!!! (Kolla in Janes blogg för snygga bilder!)

Dagen efter (ja, igår söndag alltså) gick färden tillbaka till Jane. Efter en nästans smidig resa stod blåbärsäventyr på aktivitetsschemat. Hon bor nämligen precis granne med skogen och blåbärsrisen. I sällskap med Sofys hund Speja och Janes Xena traskade vi ut ni geografin. (Jag och Puma klappade dem så mycket vi orkade.) någon liter var! Jane, den ängeln, ställde upp som hundvakt, extraplockare och underhållare. Tyvärr fanns det mest blad och grenar i naturen. Det har inte varit någon bärvänlig sommar och vi letade en stund innan det blåa dök upp. Xena och Speja sprang runt och njöt av att vara hundar. Det var tur att jag fick syn på dem då och då. Det är lätt att komma bort sig när man går med näsan i mossan och bara tänker på att följa nästa blåbär. Efter ett par timmar hade vi trots allt fått ihop Lagom blöta om fötterna (jag, min klant har inga stövlar i min ägo) och på gränsen till att börja frysa kom vi in i stugan. (I väntan på Det Stora Huset bor Jane och Niclas i en mysig stuga bredvid.) Där vankades korv och blåbärspaj! Jättegott på alla sätt och vis, speciellt efter naturupplevelserna!
Visserligen är jag från Småland och borde vara van vid skogen. Men naturen har aldrig lockat speciellt. Jag kan inte komma ihåg speciellt många gånger då jag och syster valde att vara i skogen. I stället var det lekparken och trädgården hemma som gällde. Måste erkänna att jag trivs bättre i stan än bland granarna. (vem vet, jag kanske förvandlas till skogsmulle så snart jag fyller 27)
Kvällen blev en lugn uppladdning inför måndagen. Träningsväskan packades, en tvättmaskin slängdes in och allmänt plockandes bland prylarna. Jag försöker verkligen att lägga mig i tid och det lyckas nästan jämt. Men det är svårt att somna bara så där. Massor av tankar virvlar runt och slutar i drömmarna. Vet inte när jag drömde så här mycket konstigt senast!

Kommentarer
Postat av: Mela

Vänta bara tills du fyller 30 - då sätter skogslängtan in så det bara dånar om det! (Eller, tja. När jag tänker efter så har ju jag förstås varit skogsmulle hela livet. Men iallafall.)

2008-08-11 @ 16:48:47
Postat av: Jane

Haha! Tur att man kan få både och! :D Så mysigt att du tittade ut både en och två gånger i helgen sötis, det värmde mitt lilla hjärta! Kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback