hawaii-skjorta- på en tisdag

Jag ägnade mig åt en favoritsysselsättning på tåget imorse; tjuvlyssning. Ja, jag vet att det är en simpel form av underhållning. Inte riktigt tillåtet heller för den delen. Men jag är inte mycket för att hålla mig innanför ramarna... Emellanåt, inte alltid, men ibland hör man något riktigt intressant. Två kostymsnubbar någonstans mellan 28- 31 diskuterade vad som egentligen är häftigt. Att sticka ut som stockholmare vart man än befinner sig är så töntigt att de inte visste vart de ska ta vägen. Speciellt i Båstad. Allra speciellt i Båstad när det inte är tennisvecka. Ena killen avslöjade (med låg röst, som om bara omnämnandet var pinsamt) att han hade gift sig i Skåne. Bröllopsnatten tillbringades på Skansen hotell mitt i centrum. När de trillade in i receptionen runt halv fem på morgonen stod en 08 och jiddrade med personalen. "Du skulle ha sett honom; hawaii- skjorta, astighta jeans och- håll i dig nu- skärmmössa" Killarna slängde upp ett rått ekande skratt. Den ene av dem daskade till sätet med ett tjoff.

"08´an snackade hur högt som helst, ville tömma fyra minibarer och ta upp på rummet. Men hallå... Har han inte råd att vara här veckan då Båstad verkligen räknas eller var han bara så ute att han verkligen var ute."


Nu vet jag inte om hawaii- skjorta någonsin har varit inne inom Sveriges gränser. Inte heller om skärmmössa anses hajpat i någon landsända. Vad jag nu vet är att det inte alls är coolt att befinna sig i Båstad, om ens Skåne de 51 veckor om året då bratsen inte häller champagne på gatorna eller festar sönder trumhinnorna på de tillfälligt uppsatta klubbarna. Det där med champagnen dissades också. "Sen när är det skoj att få något hällt över sig. Inte ens när flaskan kostar 800 spänn är det mysigt. Det lockar bara till sig getingar".


Jag tror inte ens att de tänkte på att de själva är ifrån Stockholm. Tanken att två 08´or rackar ner på en annan 08 utav den enkla andledningen att han hade hawaii- skjorta halv fem på morgonen i en hotellreception.
Och det märkligaste är att de aldrig kom fram till vad som verkligen är häftigt. Jag får leta upp dem på måndag och fråga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback