värmlänningar med knivar och dragspel

image75
Få tag i en gammal piporgel, knarrande dörr och en illa stämd fiol i en musikskoleelevs klumsiga händer, pressa ner allt detta i en mixer. (helst i en rosa sådan, med våld om det behövs.) Ungefär så låter det just nu. För ett par minuter sedan hade jag en skrämselpuls på 480. Det står med all säkerhet en spritt språngnade galning utanför fönstret med en rostig morakniv och samtidigt spelar dragspel... varför ska man bo så nära marken?  Ett värre öde kan jag knappt föreställa mig. Att bli huggen av en förrymd fånge med knätofsar och bräkande på värmländska alltså. (För det är väl bara sådana som gillar folkmusik och ondsinta dragspel) Han ler säkert kantigt med gula, sneda täner och sjunger om dans på ängar och valsar med Elin och andra horribla texter. Spärrar upp sina rödsprängda pupiller och väser illavarslande. En sådan ironi finns ej att finna. Ja, om man inte jämför med att bli påkörd av 21ans buss till Bankeryd vill säga. Dels för den går så himla sällan, dels för att ingen erkänner att de bor i Bankeryd. Nä, för alla ska bo i Jönköping. (Vad det nu som är så speciellt med den staden) Som sagt, det gnisslar, rosslar och tjuter. Håller andan en sekund- och ljudet försvinner. Andas sakta ut- det kommer tillbaka! Repeterar förvånad flera gånger och samma sak händer: Sluta andas= tystnad. Andas= låter.

Efter mer än tjugo år som asmatiker borde man känna igen symptomen. Ett av de tydligaste är rosslande andning. Det vet varendaste själ, men jag lyckas glömma bort det ibland. En tablett här och en inhalation där fixar det allra mesta. Skönt. Ja, härligt att kunna andas utan att väcka ett helt bårhus till liv (åh, nej. Varför skrev jag det. Hur ska jag nu kunna somna. Räckte det inte med den där psykade värmlännignen i trädgåden) Skönt också att det inte var halva rättspsyk som håller konsert i grannskapet. Eller... vad var DET där som lät? Någon som vill kolla efter?
Sleep tight, my darlings.


Kommentarer
Postat av: Elin

du är söt du :P
men jkpg, tjaa, fin stad helt enkelt!! =) och valsar med Elin? Allt som har med Elin o göra måste ju va bra ;);)

Postat av: r.u.t.h

Jo, ja. Jpg fungerar när det krisar :P

2007-09-04 @ 11:21:02
URL: http://ruth.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback