när lammen tystnar avslöjar jag hemligheter


Ni vet filmen "När lammen tystnar". Just den filmen där FBI-agenten Clarice Starling blir inskickad till pysykopaten Hannibal Lectorför att hämta information om en galen härjande massmördare. Men för att få del av den, måste hon avslöja detaljer om sin personlighet för honom....

Filmen fick mig att tänka lite. Jag är förvisso en kvinna med hög integritet (även om jag skriver blogg) men det är mycket sällan, för att säga aldrig, som jag blir privat, (en av journalistikens gyllene regler: Var personlig, aldrig någonsin privat) Men några små detaljer om mig kan ni ändå få ta del av. Vad sägs om en i veckan? När ni ser snygga bilden på lammen ↓ vet ni att det är dags för Ruth att bli lite smått privat.

Känner att jag först måste förklara teckningen! Nej, det är inte en ursäkt för min bristande talang i att rita. Det gäller själva motivet. När filmen kom var jag nio år gammal. Hade aldrig sett någon skräckfilm men hörde så mycket om hur hemsk "När lammen tystnar" var. Jag och syster förstod inte riktigt vad det otäcka bestod i. Lamm var gulliga och lät likadant. Således var någon tvungen att tysta dem. Och skulle det vara skämmande var det tvunget att ske på natten. Får man någon att hålla tyst krävs en munkavle. Sagt och gjort. Jag och syster ritade vår tolkning av "När Lammen tystnar". Väldigt lik verkligheten, inte sant? 

Avslojade nummer ett: Jag kan inte sova om jag inte har på mig strumpor. Spelar ingen roll om det är + 25 grader eller - 15.  Inga strumpor på= ingen sömn. Om jag säger att jag sovit illa en natt beror det för det allra mesta att ena strumpan halkat av. Det krävs en hel del detektivarbete att hitta ev avkasad strumpa i mörkret.
 
. image111


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback