första julmarknaden avklarad.

I lördags morse hade Kung Bore åter igen kommit på besök i stan. Som vanligt spänstade jag upp och drog på joggingkläderna.
"Ska du ut nu?" undrade Erik och pekade på teromometern. Minus sju grader. "Härligt" svarade jag med
tanke på att jag numer bör betrakta vädret med största möjliga lyckorus. Men jag vände mitt i steget och hämtade en tröja, kan vara bra att ha under jackan. Började lagom och allt sådant man ska när det är kallt ute. Men luftrören ville inte alls sammarbeta. Det blev tyngre och tyngre att andas. När jag lossade på ena hörluren hördes även det där gamla bekanta blåsbälg-ljudet. Näää.... inte nu. Inte under min joggingronda! Men det var inte jag bestämde utan min andning. Fick bli en promenad istället. Kunde ju ha gått hem men hur spännande är det?

Några timmar senare träffade jag min vän Cissi för en runda på stan. Vi hade bestämt oss för att kicka igång julen med en julmarknader. Eftersom frk Klant glömde kameran hemma (och fortfarande inte kan blåtanda bilder från mobilen) blir det inga sådana i inlägget. Vi började med Street vid Hornstull. En massa alternativa grejer där som grytlappar, smycken, kläder och choklad. Det fanns underbara barnkläder med 70- tals mönster. Mängder med folk som sålde stickade halsdukar, mössor, vantar, strumpor. Cissi muttrade att huvudelen av sakerna tar mindre än tre dagar att göra. Om man stickar långsamt vill säga. (Ska nog lära mig att sticka trots allt.)

Fortsatte vidare mot en mer traditionell variant i Gamla stan. Ahhh.... det är verkligen svensk jul i ett nötskal! Röda små bodar, halmkärvar, glöggförsäljning, hemslöjd, tombola, julvisor... Så vackert. Så stämnningsfullt. Så man vill att turisthoderna ska minnas sitt Sverigebesök. Om jag köpte nåt? Marsipan till pappa. Genom drottninggatan och ljusslingorna. "Vad stockholm är vackert idag" sa jag med ett fånigt flin. "ja, om man tittar på rätt ställen så" replikerade Cissi.
Sant så sant. Hon är klok som en bok den där Cissi. Märks att det är en smålänning med själ och hjärta. Precis sådana som stan behöver!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback