Alla onda ting är tre

Alla goda ting är tre, sägs det i ramsan. Jag vidareutvecklar den till Alla goda ting är tre, men kan lika gärna ersättas av tre onda. Tesen bevisas med:

Ting 1:

Eftermiddag och mörkret faller som en pressening över Stockholms stad. Tänker muntra upp höstkänslan med några hurtiga låtar på Ipoden. Mitt under en magisk sång som viftar bort löven framför mina fötter, fräser det till och sticker i öronen. "Vadan detta", rycker jag till och kollar på neonskyltarna över huvudet. Har någon gått sönder och skjutsar el-gnistor åt mitt håll? De ser i alla fall hela ut. Det sticker till och väser oroväckande igen. Två sekunder tickar iväg. En brännande stöt får mig att hoppa upp på stället. Sliter ur hörsnäckorna och de rycker som om de vore epileptiska. Får stötar i fingrarna och släpper nästan min älskling i gatan. Det blir ingen mer music den kvällen. Istället får jag pallra mig iväg till en affär som kan serva mig med ett par nya hörlurar. Ett par som inte ger mig röda brännmärken i öronen.   


Ting 2

Cissi, min vän, är hemma hos mig och syster ett par dagar. Jag halvligger i bäddsoffan (eftersom Cissi har mitt rum och syster sin säng) och sörplar te. Fungerar jättebra för en öm hals och febrig lekamen. Simpsons, Våra värsta år, Nyheterna... inte sant vad mycket man kan titta på när man inte är på Sats och jobbar på formen. Nåja. Cissi har fnulat med datorn och tar en paus. Jag ska utföra en mycket simpel manöver: flytta mig tre decimeter åt vänster. Handen fastnar i täcket och innan jag hinner reda ut den sätter jag mig. Mina annars böjliga fingrar bänds mer än man tror är möjligt. Jag känner naglarna mot handryggen. Och det gör ont! Knogarna bultar sig blåa. Lederna i handflatan är svårrörliga och handen pulserar som om den fått en omgång av landslaget i Kickboxning. Messar Bror som råder mig till att kyla och linda hårt. Morgonen efter inhandlar jag kirurgtejp och ser ut som en beachvolley- spelare. Det blir ingen styrketräning med hantlar idag.


Ting 3

"Om jag vill följa med till Öland och vandra flera mil på Alvaret och andas lantluft som gör under för en trött kropp?" Näää... jag jobbar just den helgen.

"Åh, är det värsta bästa Halloweenfesten i Göteborg?" Rackans vad synd, har intervjuer på ett läger som jag bara måste göra.

"Se Dalarna i röda höstlöv och upptäcka en ny stad" Av alla helger i månaden väljer du den som jag sliter för brödfödan...

"Är det Ruth, redaktören för tidningen? Måste tyvärr meddela så här dagen innan att lägret är inställt.Det blir alltså inga intervjuer för dig att göra. Hoppas att det inte gör något"

Why, oh why?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback